ERP-functies in B2B-winkels

Het runnen van een B2B-bedrijf is vaak complexer dan B2C. Daarom zullen de ERP-functies enorm bijdragen aan de vlotte werking van je B2B-winkel. Dat komt doordat ERP de hoofdfunctie heeft om verschillende functies van kernbedrijfsprocessen zoals logistiek, human resources, voorraadbeheer en financiën in één systeem te beheren en te integreren. Al deze processen zijn processen waar een bedrijf, inclusief B2B-bedrijven, op kan draaien. Wat je moet doen, is kiezen welke componenten je in het ERP-systeem integreert. Het hangt allemaal af van je behoeften en hoe je bedrijf loopt. Het komt erop neer dat er altijd een ERP-model is dat bij je bedrijf past. Voordat je beslist welk ERP-systeem je gaat gebruiken, moet je eerst weten welke ERP-functies goed voor jouw B2B-bedrijf zijn. Bekijk hier de uitleg.

ERP-functie om klanten te beheren

Het kennen van de ERP-functies voor bedrijven is belangrijk om te bepalen welke onderdelen in het bedrijf je gaat automatiseren zodat ze goed geïntegreerd kunnen worden. Met dat alles gewapend, kun je eenvoudig bepalen welk type B2B webshop software past bij de manier waarop jouw bedrijf werkt. De eerste functie van ERP is het beheren van klanten. Zakelijke B2B-klanten zijn zakenmensen, wat betekent dat ze niet bij je kopen om te consumeren, maar om hun bedrijf te runnen. Met een ERP-systeem heb je eenvoudig toegang tot alle informatie over klanten. Met slechts één klik op de knop zie je de referenties en verkoopvoortgang van elke klant, waardoor je op het juiste moment follow-up en marketing kunt doen.

Automatisch facturen genereren en profiteren van debiteurenbeheer

De functie van ERP is om procedures in een bedrijfsproces te vereenvoudigen. In een B2B-onderneming heb je vaak veel facturen of vorderingen die goed moeten worden beheerd. Door gebruik te maken van de ERP-functie, namelijk automatisering, kunnen administratieve werkzaamheden op het gebied van het maken van facturen worden geëlimineerd. Dit komt omdat facturen automatisch door het systeem worden gegenereerd en verzonden, zelfs tijdens het bestelproces van de klant. Bovendien integreert ERP het met debiteurenbeheer door informatie te geven over welke facturen wel en niet zijn betaald. Op die manier kunnen werknemers informatie en herinneringen krijgen om op te volgen als er onbetaalde vorderingen of facturen zijn.

You may also like...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.