Als bedrijf wil je natuurlijk continu blijven groeien. Een manier die vaak wordt onderschat is het klantenbestand ofwel adressenbestand. Ondernemers vergeten vaak actie te ondernemen met de gegevens die ze al hebben. E-mail marketing is hierin een effectieve manier om meer sales te genereren. Daarnaast zijn er nog tal van andere manier hoe je meer uit je klantenbestand kan halen.
Waarde geven
Vaak wordt er onderschat dat je eerst waarde moet geven voordat iemand actie onderneemt. Dit wordt ook vaak fout gedaan bij e-mails die worden verstuurt naar een klantenbestand. Meestal worden er alleen maar e-mails gestuurd met aanbiedingen en/of promoties. Dit zorgt ervoor dat klanten al geen zin hebben om de mails te lezen. Daarom verwijderen klanten vaak dit soort e-mails. Een tip is om eerst waarde te geven voordat je iets vraagt. Hierdoor creëer je een wederkerigheid gevoel wat ook een van de beïnvloedingsprincipes is van Cialdini. Wanneer je een nog niet zo’n groot adressenbestand hebt zou je ervoor kunnen kiezen om zo’n klantenbestand te kopen. Een adressenbestand kopen brengt wel risico’s met zich mee, het is namelijk niet zinvol om een klantenbestand te kopen van een doelgroep die niet aansluit bij jouw producten/diensten.
E-mail marketing
Hierboven is al een kort stukje benoemd over e-mailmarketing. Samen zullen we een paar tips bespreken over hoe jij jouw e-mail marketing kunt verbeteren.
- Prikkelen onderwerp: probeer nieuwsgierigheid op te wekken zodat klanten jouw e-mail openen.
- Stortytelling: het gebruik van storytelling werkt erg goed.
- Stel een duidelijk doel per mail. Wil je zorgen voor conversie zorg dan dat je een duidelijke call to action hebt. Hoe meer keuzes jij je klant geeft hoe minder keuzes hij zal maken.
- Eindig altijd met een call to action. Zorg er altijd voor dat mensen weten wat ze moeten doen anders nemen ze namelijk geen actie.
Dit waren een paar tips die jouw e-mail marketing nog sterker maken. De kracht van een klantenbestand wordt vaak onderschat. Stel je hebt een e-mail lijst van 500 personen en er zijn 10 personen hiervan die een product of dienst van je aan willen schaffen. Dit betekent dus dat je een conversieratio van 2% hebt. Wanneer zij gemiddeld €50 euro uitgeven heb je al snel een omzet van €500 erbij door een e-mail te sturen.