Aanwerving is een van de belangrijkste aspecten van het runnen van een bedrijf. Het is ook een van de moeilijkste onderdelen van het zijn van een bedrijfseigenaar. Het aannemen van de juiste mensen is een continu proces. Het is niet iets dat je een keer doet en het dan weer vergeet. Als je toptalent wilt vinden en ze gelukkig wilt houden in je bedrijf, dan zijn er een paar dingen die helpen. Probeer eerst zoveel mogelijk doorverwijzingen van medewerkers of interne kandidaten te gebruiken. Ten tweede, profiteer van alle beschikbare kanalen om potentiële sollicitanten te bereiken en niet alleen vacaturesites. Ten derde, wees transparant over waarom ze voor jou zouden moeten werken en wat jouw bedrijf speciaal maakt. Zorg ten slotte altijd voor consistentie over alle kanalen heen.
Werkreferenties
Doorverwijzingen van medewerkers zijn een geweldige manier om toptalent te vinden. Ze geven niet alleen inzicht in het karakter van de medewerker, maar helpen je ook om vacante functies sneller en goedkoper in te vullen. Medewerkers verwijzen eerder naar iemand die ze kennen dan naar vreemden. Dit betekent dat wanneer je om verwijzingen van werknemers vraagt, je waarschijnlijk sollicitanten krijgt die al deel uitmaken van je netwerk of in een bepaalde hoedanigheid met je bedrijf hebben gewerkt. Je medewerkers begrijpen hoe het is om bij je bedrijf te werken en kunnen specifieke voorbeelden geven over wat iemand geschikt maakt voor de baan.
Maak een geweldige carrièrewebsite
Een geweldige carrièrewebsite is de eerste stap om toptalent naar je baan te krijgen. Het moet gemakkelijk te navigeren, informatief en visueel aantrekkelijk zijn. Een geweldige carrièresite bevat een boeiende video over de werkcultuur, informatie over hun kantoorruimte en tal van andere visuele elementen. Dit maakt het voor kandidaten heel gemakkelijk om met je in contact te komen en te zien wat je te bieden hebt. Als je eenmaal je carrièrewebsite hebt gemaakt, zorg er dan voor dat je deze up-to-date houdt met nieuwe vacatures bij je bedrijf.
Functieomschrijving
Je functieomschrijving moet duidelijk en beknopt zijn. Het moet uitleggen wat je zoekt in een kandidaat. De beste manier om dit te doen, is door een lijst met vaardigheden en kwalificaties te maken die je nodig hebt en deze vervolgens afzonderlijk door te nemen. Je kunt ook alle certificeringen of licenties opnemen die vereist zijn voor de functie, evenals alles wat ze kunnen verwachten in de loop van hun dienstverband bij je bedrijf.