De spoed is de belangrijkste eigenschap van een schroef. De spoed is in feite ‘de kromming’ van de schroefbladen. De spoed staat voor de voorwaartse afstand die een schroef af legt bij een complete rotatie. Bij spoed 12 legt de schroef dus 12 inch af per rotatie. Een kleinere spoed heeft minder kromming en zorgt voor meer acceleratie, terwijl een grotere spoed meer kromming heeft en dus een hogere mogelijke topsnelheid. Dit valt te vergelijken met de versnellingen van een auto. In de eerste versnelling trek je snel op, maar de topsnelheid zal niet zo hoog liggen. In een hoge versnelling wegrijden zal op het begin heel sloom gaan, maar de topsnelheid ligt wel vele malen hoger. Bij een te grote spoed komt de motor helemaal niet op toeren en zal er ook geen hoge snelheden worden behaald. Met een te kleine spoed worden er juist weer overtoeren gedraaid, dit kan schadelijk zijn voor de motor. Wanneer de bootschroef van je boot gaat vervangen, kan je het beste de huidige spoed van uw schroef aanhouden. Je kan hier wel van afwijken als je je boot voor een bijzonder doel gaat gebruiken. Als je bijvoorbeeld gaat watersporten achter je boot, heb je misschien meer acceleratie nodig.
Aluminum vs RVS
RVS schroeven zijn sterker dan aluminium schroeven en daardoor minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld krassen of schade door stenen of zand. Doordat RVS sterker is kunnen er ook dunnere bladen worden gebruikt, dit komt de efficiëntie van de propeller weer ten goede. RVS is wel een stuk duurder dan aluminium.
3-blade vs 4-blade
Het meest efficiënte design voor snelheid is het hebben van 3 bladen. Voor extra stuwkracht bij lage snelheden kunt u echter ook voor een 4-blads schroef kiezen. Een 4-blads schroef zorgt voor een betere acceleratie ten koste van de topsnelheid, dit is handig voor watersport.